Basbike Tweewielers kan de vraag beter aan met Niels

Fietsen is nog nooit zo populair geweest. Dat merken ze ook bij Basbike Tweewielers in Haarlem. “Het is een gekkenhuis, maar met Niels erbij is de druk weg”, zegt eigenaar Bas Rijlaarsdam. “Bovendien is hij uniek. Een tweede Niels ga ik niet vinden.”

Klanten komen en gaan deze ochtend in de zaak aan de Westergracht. “Zo gaat het de hele week door,” vertelt Bas Rijlaarsdam. “Mensen pakken vaker de fiets. Sinds de coronaperiode is het een gekkenhuis. Ik ben daarom heel blij met collega Niels Koppen. Hij werkt sinds twee jaar bij me via Spaarne Werkt.”

Buurtzaak
Basbike repareert en onderhoudt fietsen en e-bikes, maar verkoopt ook fietsen van onder meer Van Dijck en Cortina. “Ik ben in deze buurt opgegroeid en ik woon en werk hier nog steeds.” Bas onderbreekt even zijn verhaal en steekt zijn hand op naar een klant: “Hé Pieter, goedemorgen. Ben je vrij vandaag?”

Hij vervolgt: “Sommige klanten ken ik al m’n leven lang. Ik zat met hun kinderen op school, ik weet wat ze doen en hoe het met ze gaat. En andersom geldt dit ook: laatst kreeg ik van een klant een zelfgebreide knuffel voor ons derde kindje dat op komst is. Zo gaat dat hier.”

“Op papier een perfecte match, en ook persoonlijk klikt het goed”

Goede match
Al die tijd stond Bas er alleen voor. “Totdat een van mijn vaste klanten zag dat ik enorm druk was. Hij werkt als jobcoach bij Spaarne Werkt Detacheren en hij wist wel iemand. Dat was dus Niels. Hij heeft zijn vakdiploma fietstechniek, net als ik, en een diploma detailhandel mbo 3. Op papier een perfecte match, en ook persoonlijk klikt het goed.”

Wandelende Wikipedia
“‘Wiki Niels’ noem ik hem weleens, want hij is een wandelende Wikipedia. Hij is technisch sterk. Werkt als een Pietje Precies en als hij iets niet weet, struint hij het internet af om het op te zoeken. Nog geen dag heeft hij verzuimd. Alles bij elkaar maakt hem dat uniek: een tweede Niels ga ik niet vinden.”

Niels voert zelfstandig reparaties en onderhoud uit en hij maakt daarvoor de facturen op in het kassasysteem en rekent af met klanten. “Gaandeweg heb ik ontdekt wat hij wel en niet prettig vindt werken. Ik zorg bijvoorbeeld dat hij niet met te veel verschillende dingen tegelijkertijd bezig is. Verder helpen we elkaar vooral. Heb ik een reparatie waar ik me echt even op moet focussen, dan werkt Niels zelf aan een makkelijke klus en is hij stand-by voor klanten. En andersom ook.”

Ontspannen afsluiten
“Sinds Niels er is, werk ik met een planning. ’s Morgens doen we nu de fietsen en e-bikes waarvoor een afspraak is gemaakt. En in de middag werken we aan opdrachten voor klanten die spontaan binnenlopen, bijvoorbeeld voor een lekke band.”

“Opluchting. Dat voel ik sinds Niels hier werkt. Met hem erbij is er meer rust en sluit ik ’s avonds ontspannen af. De grote vraag naar reparaties en onderhoud blijft aanhouden, maar de druk is weg.”

spaarne-werkt-succesverhalen-basbike-juni24

Foto: Bas Rijlaarsdam (links) en Niels Koppen.

Laatste nieuws

Trots op voorlieden

21 januari 2025
Voorlieden, een verzamelnaam voor meewerkende voormannen en voorvrouwen. Een beetje een ouderwetse functienaam, maar vergis je niet. Een voorman/voorvrouw vervult een belangrijke rol in een team. Hij/zij werkt mee als een van de teammedewerkers, maar heeft een extra rol...
Nieuws

Met jobcoaching van uitzondering tot gewaardeerd collega

14 januari 2025
“Ik ben best vaak de uitzondering geweest”, vertelt Hannah Kroon. Zij wordt vanuit Spaarne Werkt gedetacheerd bij JGZ Kennemerland en werkt daar als gastvrouw. “Maar hier voel ik me niet anders dan de anderen. En juist met wat ik...
Verhalen van medewerkers

Alle gedetacheerden bij elkaar

17 december 2024
Eens per jaar komen alle medewerkers van de afdeling Detacheren bij elkaar voor de jaarbijeenkomst. Directeur Jeroen Coops en teammanager detacheren Marieta Telman blikten terug op 2024 en keken vooruit naar 2025. Een bijzonder welkom was er voor de...
Nieuws